Westerpark

Ode aan het Westerpark

Geplaatst op Geupdate op

Al jaren geniet ik enorm van het Westerpark, ik noem het vaak mijn achtertuin. De natuur in het park is prachtig, met heel veel verschillende ‘landschappen’. Het oude gedeelte met de oude bomen en de speeltuintjes, de vijver met de drijvende bruidsjurk en daarnaast het nieuwe gedeelte waar van alles gebeurt, natuur en cultuur. 

De aanleg van het park begon in 1890. Voor die tijd, van 1842 tot 1878, lag hier station Willemspoort, waar de treinen naar Haarlem vertrokken. Daarnaast werd in 1883 de Westergasfabriek gebouwd, waar steenkoolgas werd geproduceerd, eerst bedoeld voor de straatverlichting en daarna ook voor de kooktoestellen van de stadsbewoners. 

Later, nadat de giftige grond was afgegraven, werd het park uitgebreid. Dit nieuwe gedeelte, ontworpen door de Amerikaanse landschapsarchitect Kathryn Gustafson, werd in 2003 geopend. Het nieuwe park is zo aangelegd, dat er altijd wel iets in bloei staat. Van kersenbomen en verschillende kleuren magnolia’s tot rododendrons en Japanse esdoorns. 

De historische gebouwen zijn gerenoveerd en worden gebruikt door creatieve en culturele ondernemers, zoals bioscoop Het Ketelhuis, Gashouder met onder andere concerten en Pacific, een café-restaurant waar ook gedanst kan worden. 

Er zijn veel evenementen in het park. Omwonenden klagen daarover, maar ik ben er blij mee. Muziek, cultuur, de maandelijkse Sunday Market, de kindervrijmarkt op Koningsdag en nog veel meer.  

Er is ook een ‘zwemgoot’, waar veel kinderen plezier hebben als het warm is. Er wordt heel veel met honden gewandeld en hardgelopen (onder andere door mij). En er is ook nog een kinderboerderij, schooltuinen, een tennisbaan en een sportveld.  

Een van de evenementen waar ik elk jaar heen ga, is Rollende Keukens. Met hemelvaart, 4 dagen lang foodstands met gerechten uit de hele wereld, livemuziek en later op de avond lampjes aan, dan lijkt het alsof je in een Aziatisch land bent. Deze keer heb ik twee heerlijke Nepalese Samosa’s gegeten. Dit jaar kon je korting krijgen met de stadspas. 

Kortom, ik vind het Westerpark een heel bijzonder park, waar ik regelmatig van geniet. En ik hoop dat alle Westerparkbewoners hier net zo graag komen, om te wandelen, te genieten van de bloesems, te picknicken of naar de film te gaan, want er is hier voor iedereen wat. 

Wat ga ik missen..?

Geplaatst op Geupdate op

Ik vertrek, het voelt zo gek…

Ik werd gek van de lange reistijd van huis naar mijn werk. Wat heb ik dat onderschat. Maar misschien is er gewoon verandering nodig? Het valt me namelijk vaak op, dat dingen gebeuren met een reden.
Sowieso heb ik met onze verhuizing een droomplek gevonden. We wonen niet normaal mooi, met een tuin en fenomenale, groene, blauwe, knalroze, waterige uitzichten. Dat vervult… En die lange reistijd? Die is er binnenkort niet meer, want ik stop voorlopig even met werken in Amsterdam.

Maar wat ga ik missen?
Ik word er emotioneel van, het is namelijk veel.
De o zo vriendelijke ontvangst van beheerder Jabar, elke keer weer. Zalige koffie inclusief knuffel van beheerder Gerrit. De lach en “Goeiemorgen!” van Nadia, onze baliecollega. Dan komt chef-kok Isam in the house, vriendelijke vragen, woorden, héérlijk eten. Buurtbewoner Billy die weer een mooi idee voor z’n buurt heeft. En ik bekijk de grap van Dani die op de rand balanceert, zal ie eroverheen vallen? En hoe moet het eigenlijk zonder de hoge, aanstekelijke lach van Trinet?
Mijn hele team Westerpark. Ja, we zijn een team, want we vullen elkaar aan. Mijn collega’s en ik hebben totaal verschillende eigenschappen en kwaliteiten en samen hebben we veel bereikt met de mensen.
Dierbare vriendschappen met collega’s, de sfeer, jezelf kunnen zijn, acute overlegjes en oplossingen in de wandelgang met mijn naaste collega. De goede besprekingen met ‘mijn grote broer’ in ons kantoor.
De leuke, vele, eigenzinnige vrouwen, kunstenaars en vrijwilligers in de Horizon.
En zo kan ik kan nog wel even doorratelen over nog veel meer lieve mensen hier.
Ik heb in ieder geval genoten, geleerd, gebouwd én flink gelachen in de Horizon. Bedankt allemaal!

En terwijl ik herinneringen ophaal met mezelf en dit teruglees, denk ik: eigenlijk is mijn titel
‘WIE ga ik missen?’.

De kracht van samenwerking…

Geplaatst op Geupdate op

Een buurtactiviteit organiseren, is altijd een spannende onderneming, maar wanneer je het samen met anderen doet, wordt het bijzonder. Ik noem een paar redenen waarom samenwerken zoveel leuker is dan het alleen doen. 

Wanneer je met een groep mensen werkt, brengt iedereen zijn unieke ideeën en perspectieven mee. Dit verrijkt de activiteit, waardoor die voor veel meer mensen aantrekkelijk wordt. Een evenement organiseren is veel werk. Van planning, begroting en promotie maken tot de uitvoering op de dag zelf. Door samen te werken, kun je de taken verdelen en de last verlichten. De een regelt de locatie, een ander verzamelt de materialen en boodschappen en weer een ander coördineert de aanmeldingen. Dit maakt het organisatieproces niet alleen efficiënter, maar ook minder stressvol en veel plezieriger. 

Ik heb gemerkt, dat samenwerken aan een project een gevoel van saamhorigheid schept en de band tussen buurtbewoners versterkt. Er is een gemeenschappelijk doel en gezamenlijke inspanning om iets neer te zetten, het kan Amsterdammers dichter bij elkaar brengen. Iemand vertelde me eens: “Het gevoel van verbondenheid blijft vaak na de activiteit nog hangen.” Iedereen brengt zijn eigen vaardigheden en kennis in. Door samen te werken, kun je veel van elkaar leren. Samenwerkingsrelaties zijn gebaseerd op vertrouwen, respect en wederzijdse ondersteuning, wat prettig kan zijn. Het is een gezamenlijk leerproces, dat verrijkend is en nuttig kan zijn voor toekomstige projecten. 

Succes vieren, is ook belangrijk! Als iets geslaagd is, is het veel leuker wanneer je dit kunt delen met anderen. Het gevoel van voldoening en trots wordt versterkt wanneer je het kunt delen met de mensen met wie je hebt samengewerkt. 

Kortom, samen een buurtactiviteit organiseren is niet alleen efficiënter en gemakkelijker, maar ook veel leuker! Het versterkt gemeenschapsbanden en zorgt voor een rijke uitwisseling van ideeën en vaardigheden. Dus, de volgende keer dat je een buurtactiviteit plant, doe het samen en ervaar de vreugde van samenwerking! 

De wandelexposities startten bij Ondertussen en werden na een uur wandelen afgesloten in Huis van de Wijk Horizon met koffie, thee en taart van de ‘High Tea Zoet’-groep en van Isam Nadaf, chef-kok van buurtrestaurant Hembrug en Zaandammer, dat ook in de Horizon zit, op de begane grond.

Wanneer gaat u op ontdekkingstocht? Maak een afspraak met buurtwerker Marieke in de Horizon.
U kunt hier bijvoorbeeld zelf kunst maken en ontdekken wat er nog meer te beleven is!

Tot gauw!

Ontdekkingsreizen

Geplaatst op Geupdate op

Hoe heerlijk is het om verrast te worden, bijvoorbeeld als je op reis bent. En deze reizen vonden en vinden ook plaats in onze eigen stad Amsterdam. Reizen is mijn hobby – in de breedste zin van het woord – en sommige van deze reizen zijn mij sterk bijgebleven. Daarom wil ik graag vertellen over reizen, die in Westerpark plaatsvonden. Amsterdammers gingen ‘oeHals toerist in eigen stad’ op ontdekkingstocht in oude en nieuwe stadsbuurten tijdens unieke wandelexposities. Deze vonden plaats in de Spaarndammerbuurt en Houthavens. Kunstenares Femke Melief Janssen nam de deelnemers mee langs haar kunst achter de ramen van woonhuizen. Wauw!

Als bewoner van de Spaarndammerbuurt zag Femke Melief Janssen de aangrenzende Houthaven veranderen in een grootstedelijke woonwijk. Zij observeerde wat het effect is van de komst van dit nieuwe stadsgebied op de aangrenzende oude buurten en op de bewoners. Iedereen reageert op zijn eigen manier op deze vernieuwing. Contact met nieuwe en oude bewoners inspireerde Femke tot het maken van een serie inkttekeningen. Bewoners stelden hun ramen beschikbaar om die tekeningen te exposeren. Door met Femke zelf mee te wandelen langs de ramen konden bewoners kennismaken met haar kunstwerken, met de nieuwe Houthavens en tegelijkertijd buurtgenoten ontmoeten.

De wandelexposities startten bij Ondertussen en werden na een uur wandelen afgesloten in Huis van de Wijk Horizon met koffie, thee en taart van de ‘High Tea Zoet’-groep en van Isam Nadaf, chef-kok van buurtrestaurant Hembrug en Zaandammer, dat ook in de Horizon zit, op de begane grond.

Wanneer gaat u op ontdekkingstocht? Maak een afspraak met buurtwerker Marieke in de Horizon.

U kunt hier bijvoorbeeld zelf kunst maken en ontdekken wat er nog meer te beleven is!

Tot gauw!