buurtbewoners
Ode..!
Wanneer verbinding begint bij de eerste blik,
bij binnenkomst in de Horizon, gelijk een klik.
Achter de balie, een sprankelende verschijning,
de jurken, de kleuren, een en al verfijning.
In de chaos van het alledaagse is ze de rust,
een warme, volle stem die altijd sust.
Een symfonie van kleuren, in elke lach,
een palet van warmte om te beginnen met de dag.
Ze omarmt de bewoner als een kunstenaar zijn doek,
de armen wijd open, een echte moederkloek.
Met liefdevolle penseelstreken, kleurt ze de dag,
nooit chagrijnig en een en al lach.
Ze beweegt zich door de dagen, met een flair die betovert,
elke stap een verhaal, een aanwezigheid die verovert.
Haar uniekheid, een schat, zo zeldzaam en echt,
een bron van inspiratie, zonder oordeel, goed of slecht.
Dus heffen we onze stemmen, een lofzang voor deze vrouw,
een ode aan haar warmte, aan de magie van haar trouw.
Laten we dansen op de werkvloer, op alles wat komt,
de Horizon, niet vlak en grijs, maar kleurrijk en rond!
Van saaie straathoek naar prachtige mozaïekkunst bij De Nieuwe Reiger…
Afbeelding Geplaatst op Geupdate op

Het Westerpark…
Zo fijn dat ik op loopafstand van het Westerpark woon. Heerlijk om een park in de buurt te hebben hier in Amsterdam. Ik woon en werk in de Staatsliedenbuurt en werk ook in de Spaarndammerbuurt. Als ik in Huis van de Wijk Horizon moet zijn, dan loop ik een stuk door het park. Als ik thuis werk, dan doe ik soms een klein ommetje in het park. In de weekenden of op vrije dagen een wandeling, bezoek aan een evenement of gewoon even chillen in het park.
Ik vind het ook een verrijking dat er van alles en nog wat in het park wordt georganiseerd. Oké, soms is het misschien wat te veel en kan je er overlast van hebben die het ook met zich meebrengt. Maar laten we eerlijk zijn, wij wonen nu eenmaal in een grote, drukke stad.
Dat merkte ik ook toen ik laatst met mijn nichtje en haar dochtertje meeliep met de avondvierdaagse. Alle scholen van West verzamelden zich in het Westerpark. Wat een gezellige chaos was het. De ‘hieperdepiep’ kinderen en hun chaotische, gehaaste ouders.😉 Al die (bak)fietsen, scooters en af toe ook kinderen die met de taxi kwamen of snel werden afgezet met de auto. Er hing een leuke gezellige sfeer, ondanks alle chaos.
Het ging niet zoals ik mij de avondvierdaagse van vroeger herinner. Toen liep je lange afstanden als groep samen over bospaden (oké, ik ben in een bosrijke omgeving opgegroeid, niet in Amsterdam). Het was toen allemaal wat geordender en je had veel ruimte. Nu moest je echt opletten als de groep ging starten, liepen we in drommen over smalle paden in het Westerpark en door de Spaarndammerbuurt. Toch fijn dat zoiets in het park georganiseerd kan worden.
Al met al leuk om keer mee te lopen. En heerlijk dat het ‘om de hoek’ was.
‘1+1=3’
Op 17 oktober was het zover, de Kick-Off-bijeenkomst voor de Nieuwe Route Horizon!
Een groep van ongeveer 25 betrokkenen deed aandachtig mee; onder andere bewoners, organisatoren van activiteiten, vertegenwoordigers van de OBA, Podium Horizon, Social Tech, Buurtteam, Buurtwerk en namens het stadsdeel de projectleider voor de verbouwing.
Eerst genoten we samen van een heerlijke linzen- en champignonsoep met brood, gemaakt door onze chef-kok Isam, die vanuit zijn sociale hart buurtrestaurant Hembrug & Zaandammer exploiteert in de Horizon. Daarna volgde een energierijke bijeenkomst met een degelijke informatieronde. Onder leiding van collega Cunera, met ondersteuning van collega’s Marieke, Mandy en Ype, verdiepte de groep zich in het proces van de Nieuwe Route. Wat is de aanleiding, hoe ziet die route er eigenlijk uit en waar gaat ie naartoe?
De bijeenkomst was duidelijk goed voorbereid, het was uitnodigend, inspirerend en motiverend om mee te doen en samen van ons Huis van de Wijk Horizon ‘1+1=3’ te maken.😊
De aanwezigen kregen alle ruimte om verhelderende vragen te stellen, hier en daar in discussie te gaan en elkaar te overtuigen van deze ingeslagen route.
Iedereen die dat wilde, kon zich na afloop van de bijeenkomst opgeven voor een individueel gesprek met Cunera. Zo’n gesprek is nodig om straks mee te kunnen beslissen tijdens de plan-/besluitbijeenkomst. Dit was ook een moment van netwerken en elkaar – onder het genot van een drankje – beter leren kennen, twee vliegen in een klap!
De komende periode wordt hard gewerkt aan het kader helder krijgen (denk aan wet- en regelgeving, beleid, afspraken waar je niet omheen kan) en worden de individuele gesprekken gevoerd. Begin 2024 wordt de plan-/besluitbijeenkomst georganiseerd. Tijdens die bijeenkomst maken de betrokkenen samen een ‘gedragen plan’ voor de Horizon.
Cunera heeft tijdens de Kick-Off alle vertrouwen gekregen van de aanwezige betrokkenen en het stadsdeel om als onafhankelijke procesbegeleider de groep betrokkenen te helpen, zodat zij samen van de Horizon ‘1+1=3’ kunnen maken!
Ik kijk met trots op terug op de Kick-Off en uit naar een succesvolle plan-/besluitbijeenkomst!
Verbinden …
Oktober stond in het teken van verbinding: De Maand van de Verbinding. Men kon initiatieven opzetten en een budget hiervoor krijgen. Het doel was en is om zo veel mogelijk te verbinden.
Maar wat is nou verbinden? Hoe komt dit tot stand? Amsterdam is zo groot, zo divers, dat verbinden niet moeilijk lijkt. Je zou denken dat er door al die mensen en al die diversiteit juist veel mogelijkheden zijn. En toch merk ik, dat verbinden helemaal niet zo gemakkelijk is. Dit komt volgens mij door diverse factoren zoals leeftijd, cultuur, behoefte, omgeving, financiële positie en nog heel veel andere factoren. Het lijkt erop, dat het daardoor alleen maar moeilijker wordt. Neem bijvoorbeeld de financiële situatie waarin velen verkeren. Je zou het niet verwachten in zo’n welvarend land als Nederland, maar ook hier heerst veel armoede. Hierdoor kan er eenzaamheid ontstaan. Dan is verbinden juist erg belangrijk.
Combiwel Buurtwerk organiseert of initieert samen met buurtbewoners veel activiteiten, waarbij verbinding de hoofdzaak is. Bijvoorbeeld door middel van gezellig samen eten, samen koken – en ook meteen andere gerechten leren kennen van andere culturen – dansworkshops, bijeenkomsten van vrouwengroepen, workshop muziek maken en ga zo maar door. Maar helaas worden lang niet alle buurtbewoners bereikt. Voor veel buurtbewoners is de stap vaak (nog) te groot om sociale contacten te maken of men weet de weg naar de juiste instanties niet te vinden.
Ik hoop dat het in de toekomst beter zal gaan. Dat nog meer mensen de stap durven te maken om te verbinden. Want alleen is toch maar alleen. Wat is nu leuker dan een plek te hebben waar je gezien en gehoord wordt, waar je wat kan leren of aan iemand anders wat kan leren, waar je erbij hoort. Laten wij samen de strijd tegen armoede en eenzaamheid aangaan door middel van verbinding. Dus kom naar een van de Huizen van de Wijk van Combiwel Buurtwerk!
Kennisfestival 2023 …
Op dinsdag 12 september 2023 mocht ik meehelpen bij het Kennisfestival in De La Mar West. Leuk voor mij, als teamondersteuner, om erbij te zijn. Heel wat anders dan in een kantoortje achter mijn laptop zitten. En het is ook goed voor mij om eens te zien wat mijn collega’s buurtwerkers doen. Ik vond het heel leerzaam. Ik heb nieuwe contacten kunnen maken en ik kwam ook een aantal buurtbewoners tegen die ik al ken. Ik werk nu een jaar bij Combiwel Buurtwerk en ik merk, dat ik steeds meer buurtbewoners leer kennen en dat buurtbewoners mij ook herkennen en me weten te vinden. Mijn netwerk wordt beetje bij beetje steeds groter en dat is heel fijn en goed voor mijn werk. Zo word ikzelf ook geïnspireerd door buurtbewoners.
Het Kennisfestival is een festival waar je kan leren hoe je kunt omgaan met eenzaamheid, waar je gelijkgestemden kan ontmoeten, workshops kan volgen om uiteindelijk vol inspiratie weer naar huis te gaan. Klaar voor nog meer verbinding in de stad.
Bij aankomst werd men verwelkomd met live muziek, buiten voor het gebouw en binnen in de zaal. Ik stond bij de balie om de deelnemers in te schrijven of te verwijzen naar een van de workshops. Iedereen kon zich inschrijven voor twee workshops, zoals zeefdrukken, storytelling en nog veel meer. Het was een gezellig en drukbezocht festival met buurtbewoners, initiatiefnemers van activiteiten en professionals uit heel Amsterdam West. Er waren zelfs twee liftdames, die je in de lift begeleidden naar de verdiepingen. De jongste ‘deelnemer’ was een paar maanden oud en de oudste deelneemster maar liefst 90 jaar! Iedereen was heel enthousiast en ging, zoals het doel was, geïnspireerd naar huis, hopelijk met weer een wat groter netwerk en meer zelfvertrouwen. Respect voor iedereen die zich inzet voor de medemens, buurtbewoner, Amsterdammer.
Inmiddels is het oktober, Maand van de Verbinding, West verbindt! Óp naar nog meer verbinding. 😉
West digitaal …
Trots om te melden, dat ik een paar weken geleden aanwezig mocht zijn bij de netwerkbijeenkomst Digitaal. Een belangrijk onderdeel van die bijeenkomst was de afronding van het seizoen van project Digicoaches. Combiwel Buurtwerk organiseert dit project samen met Academie van de Stad/Hogeschool van Amsterdam (HvA). Studenten (digicoaches) van Academie van de Stad zijn tijdens het project wekelijks aanwezig op een aantal locaties in West om bewoners wegwijs te maken in de digitale wereld. 60 Amsterdammers deden dit seizoen mee aan de lessen en hebben geleerd hoe zij hun eigen dagelijkse digitale zaken kunnen regelen met supermooie resultaten!
Je leert hoe je met je computer/laptop/tablet omgaat en wat er allemaal nog meer kan met een smartphone behalve bellen. Er gaat een digitale wereld voor je open. De studenten, die zich een leven zonder laptop en smartphone nauwelijks kunnen voorstellen, leggen alles heel geduldig uit, niet een keer, niet twee keer, gewoon net zo vaak als nodig is. Er is ook veel ruimte om te oefenen! Oefenen, oefenen, oefenen, herhalen, herhalen, herhalen én maatwerk, want niet iedereen leert op dezelfde manier en in hetzelfde tempo.
Tijdens de netwerkbijeenkomst presenteerden de studenten vol enthousiasme ‘hun’ project. Ze vertelden hoe ze dit avontuur hebben beleefd en wat zij op hun beurt hebben geleerd. Dat was heel leuk en inspirerend om te horen. Vooral de gezelligheid en de leuke ontmoetingen die zij hadden met de deelnemers – die meestal een of zelfs twee generaties ouder zijn dan zijzelf en vaak met heel verschillende achtergronden – heeft indruk gemaakt.
Uit interesse was een aantal Amsterdammers, die de lessen hebben gevolgd, ook aanwezig. Samen genoten zij van de presentaties, de gezelligheid en het lekkere eten en drinken!
Digicoaches blijft een mooi project, dat in de behoefte voorziet van veel (kwetsbare) Amsterdammers! Dus blij om te melden, dat we in september weer gaan starten met een nieuw seizoen van Digicoaches in West.
Zeg het voort!
- ← Vorige
- 1
- 2
- 3
- Volgende →








